A hazai közúti baleseti helyzet vármegyei szintű elemzése
Kulcsszavak:
közlekedésbiztonság, közlekedésstratégia, akcióterv, balesetmegelőzésAbsztrakt
Az EU a tagállamokat arra ösztönzi, hogy a közös célokat nemzeti közúti közlekedésbiztonsági stratégiájuk megvalósításával érjék el, figyelembe véve sajátos helyzetüket, saját igényeiket és lehetőségeiket, és javasolja, hogy a tagállamok a legkedvezőtlenebb területekre összpontosítsák erőfeszítéseiket. Ezek alapján került meghatározásra a hazai stratégiai dokumentum, a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2023-2025 jövőképe is: a „Vision Zero” elve alapján 2050-re közel nullára csökkenjen a közúti halálozások, illetve a súlyos sérültek száma is. Az időközi cél a súlyosan sérültek és a közúti halálozások számának felére csökkentése 2030-ig a 2020-as adatokhoz képest. Az ambiciózus stratégiai célok megvalósításához elengedhetetlen a közlekedésbiztonsági beavatkozások megfelelő tervezése és országos szintű koordinációja. A különböző területi egységek (vármegyék) közlekedésbiztonsági tevékenységének stratégiai célokkal való összehangolása, és a megfelelő beavatkozások területeinek azonosítása még hatékonyabbá teheti a prevenciós tevékenységek végzését.
Hivatkozások
European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport (2020): Next steps towards "Vision Zero" – EU road safety policy framework 2021-2030, Publications, Office, Luxembourg, 42 o. https://data.europa.eu/doi/10.2832/391271 (2024. július 31.)
Koornstra, Matthijs et al. (2002): SUNflower: A comparative study of the development of road safety in Sweden, the United Kingdom, and the Netherlands, Report number: ISBN 90-801008-9-7, SWOV, Leidschendam, 147 o. https://web.archive.org/web/20180410182028id_/https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/projects_sources/sunflower_report.pdf (2024. július 31.)
Krizsik Nóra et al. (2021): A fiatal korosztály közlekedésbiztonsági helyzetének értékelése, Közlekedéstudományi Szemle 71:4, 67–74. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.4.6
Pauer Gábor (2021): Az egyes országok és hazai régiók közlekedésbiztonságának összehasonlítására használható módszertan kidolgozása, KTI, Budapest, 62 o.
Shen, Yongjun et al. (2012): Road safety risk evaluation and target setting using data envelopment analysis and its extensions, Accident Analysis & Prevention 48, 430-441. https://doi.org/10.1016/j.aap.2012.02.020
Sipos Tibor (2017): Spatial statistical analysis of the traffic accidents, Periodica Polytechnica Transportation Engineering 45:2, 101–105. https://doi.org/10.3311/PPtr.9895
Szabó Zsombor – Török Árpád – Sipos Tibor (2021): Order of the cities: Usage as a transportation economic parameter, Periodica Polytechnica Transportation Engineering 49:2), 164–169. https://doi.org/10.3311/PPtr.13786
Technológiai és Innovációs Minisztérium (TIM) – Belügyminisztérium (BM) (2022): Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram (KKBAP) 2023–2025. https://cdn.kormany.hu//uploads/sheets//b/b0/b07/b07194806d15e5558f1701d622dda9c.pdf (2024. július 31.)
Török Ádám (2017): Comparative analysis between the theories of road transport safety and emission, Transport 32:2, 192– 197. https://doi.org/10.3846/16484142.2015.1062798
Wegman, Fred et al. (2008): SUNflowerNext: Towards a composite road safety performance index, Technical Report, Report number: ISBN 978-90-73946-05-7, SWOV, Leidschendam, 188 o. https://www.researchgate.net/publication/263275265_SUNflowerNext_Towards_a_composite_road_safety_performance_index
##submission.downloads##
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Ötvös Viktória, Dr. Pauer Gábor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.