A figyelemelterelő tényezők hatása a gyalogosok biztonságos átkelésére
Kulcsszavak:
gyalogosok biztonsága, közlekedésbiztonság, figyelemelterelő tényezők, védtelen közlekedőkAbsztrakt
A gyalogosok és a járművezetők maximális figyelme elengedhetetlen a mindennapi biztonságos közlekedéshez. Ezt a figyelmet azonban negatívan befolyásolják az utazás során végzett másodlagos tevékenységek. Sok esetben a gyalogosok telefonálnak, üzenetet írnak vagy zenét hallgatnak gyaloglásuk mellett annak érdekében, hogy kihasználják utazásuk holtidejeit. Jelenleg nincs olyan szabályozás Magyarországon, amely tiltaná ezeket a tevékenységeket a gyalogosforgalomban. Kutatásunk célja volt a gyalogosok közlekedésében népszerű figyelemelterelő tényezők vizsgálata. Elsődleges kutatási célunk volt annak meghatározása, hogy ezek a figyelemelterelő tényezők milyen hatással vannak a gyalogosok figyelmére, forgalomra való odafigyelésére. Kutatásunkat jelzőtáblával szabályozott kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken végeztük el. Vizsgálatainkhoz 4 budapesti helyszínt választottunk ki. Kutatásunk során a gyalogosok magatartását, forgalomra való figyelését videofelvételek segítségével elemeztük. Összességében eredményeink azt mutatják, hogy bár az eszközhasználat korlátozza a gyalogosok forgalomra irányuló figyelmét, a gyalogátkelőhelyek kialakítása nagyobb hatással van a gyalogosok közlekedési tudatosságára, mint a figyelemelterelő eszközök használata. Eredményeinket hasznosíthatónak tartjuk a balesetek és sérülések megelőzése érdekében végzett munkában.
Hivatkozások
Bendak, Salaheddine et al. (2021): Factors affecting pedestrian behaviors at signalized crosswalks: An empirical study, Jour-nal of Safety Research 76, 269–275. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2020.12.019
Esztergár-Kiss Domokos – Csiszár Csaba (2016): Multicriteria Analysis of Hungarian Journey Planners, Periodica Polytechnica Transportation Engineering 44:2, 97–104. https://doi.org/10.3311/PPtr.8570
European Commission (2021): Road safety thematic report – Pedestrians. European Road Safety Observatory, European Commission, Directorate General for Transport, Brussels, 20 o.
Hatfield, Julie – Murphy, Susanne (2007): The effects of mobile phone use on pedestrian crossing behaviour at signalised and unsignalised intersections, Accident Analysis & Prevention 39:1, 197–205. https://doi.org/10.1016/j.aap.2006.07.001
Horberry, Timothy – Osborne, Rachel – Young, Kristie (2019): Pedestrian smartphone distraction: Prevalence and potential severity, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 60, 515–523. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.11.011
Jiang, Kang et al. (2018): Effects of mobile phone distraction on pedestrians’ crossing behavior and visual attention allocati-on at a signalized intersection: An outdoor experimental study, Accident Analysis & Prevention 115, 170–177. https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.03.019
Krizsik Nóra – Sipos Tibor (2023): Social Perception of Autonomous Vehicles, Periodica Polytechnica Transportation Engi-neering 51:2, 133–139. https://doi.org/10.3311/PPtr.20228
Krizsik Nóra – Sipos Tibor – Berényi János (2023): Gyalogos közlekedők figyelemelterelő hatásai, I. Közlekedésbiztonsági Konferencia, 2023. szeptember 21-22., Győr, 110–116.
Liu, Yan – Alsaleh, Rushdi – Sayed, Tarek (2021): Modeling the influence of mobile phone use distraction on pedestrian reaction times to green signals: A multilevel mixed-effects parametric survival model, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 81, 115–129. https://doi.org/10.1016/j.trf.2021.05.020
Nagy Simon – Csiszár Csaba (2020): The quality of smart mobility: A systematic review, Scientific Journal of Silesian Univer-sity of Technology. Series Transport 109, 117–127. https://doi.org/10.20858/sjsutst.2020.109.11
Overton, Tiffany L. et al. (2015): Distracted driving: prevalence, problems, and prevention, International Journal of Injury Control and Safety Promotion 22:3, 187–192. https://doi.org/10.1080/17457300.2013.879482
Oviedo-Trespalacios, Oscar et al. (2016): Understanding the impacts of mobile phone distraction on driving performance: A systematic review, Transportation Research Part C: Emerging Technologies 72, 360–380. https://doi.org/10.1016/j.trc.2016.10.006
Pešić, Dalibor et al. (2016): The effects of mobile phone use on pedestrian crossing behaviour at unsignalized intersections – Models for predicting unsafe pedestrians behaviour, Safety Science 82, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.08.016
Prat, F. et al. (2015): An observational study of driving distractions on urban roads in Spain, Accident Analysis & Prevention 74, 8–16. https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.10.003
Redelmeier, Donald A. – Tibshirani, Robert J. (1997): Association between Cellular-Telephone Calls and Motor Vehicle Col-lisions, New England Journal of Medicine 336:7, 453–458. https://doi.org/10.1056/NEJM199702133360701
Ropaka, Marilia – Nikolaou, Dimitrios – Yannis, George (2020): Investigation of traffic and safety behavior of pedestrians while texting or web-surfing, Traffic Injury Prevention 21:6, 389–394. https://doi.org/10.1080/15389588.2020.1770741
Rosén, Erik – Stigson, Helena – Sander, Ulrich (2011): Literature review of pedestrian fatality risk as a function of car impact speed. Accident Analysis and Prevention 43:1, 25–33. https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.04.003
Technológiai és Ipari Minisztérium – Belügyminisztérium (2023): Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2023-2025, 72 o.
Thompson, Leah L. et al. (2013): Impact of social and technological distraction on pedestrian crossing behaviour: an obser-vational study, Injury Prevention 19:4, 232–237. https://doi.org/10.1136/injuryprev-2012-040601
Wells, H. L. et al. (2018): Distracted Pedestrian Behavior on two Urban College Campuses, Journal of Community Health 43, 96–102. https://doi.org/10.1007/s10900-017-0392-x
Young, Kristie L. –Rudin-Brown, Christina M. – Lenné, Michael G. (2010): Look Who's Talking! A Roadside Survey of Drivers’ Cell Phone Use, Traffic Injury Prevention 11:6, 555–560. https://doi.org/10.1080/15389588.2010.499442
Zhou, Zhuping et al. (2019): Impacts of mobile phone distractions on pedestrian crossing behavior at signalized intersecti-ons: An observational study in China, Advances in Mechanical Engineering 11:4. https://doi.org/10.1177/1687814019841838
##submission.downloads##
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Krizsik Nóra, Dr. Sipos Tibor, Dr. Berényi János
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.