Az iskolai mobilitás sajátos jelenségeinek kutatása Dunabogdány példáján keresztül

Szerzők

Kulcsszavak:

iskolai mobilitás, közlekedésbiztonság, közlekedéstervezés, közlekedési szokásfelmérés

Absztrakt

A közlekedésbiztonság színvonala az iskoláskorú gyermekek esetében mindig kiemelt kérdés, mert az egyik legvédtelenebb közlekedői csoportról van szó. Az iskolai mobilitással kapcsolatos problémák elősorban a nagyobb településeken merülnek fel, azonban az egyre erősödő gépjárműforgalom miatt a kisebb településeken is megjelentek. A Dunakanyarban fekvő kistelepülés, Dunabogdány mobilitási koncepciójának készítése során lehetőségünk nyílt az iskolai közlekedési szokások felmérésére. A kapott eredmények azonban nem minden esetben a bevett gyakorlatot tükrözték, ezért szükségesnek láttuk további kutatásokat folytatni a problémák feltárására. Cikkünk ezen további kutatásaink eredményét mutatja be, amelyeket összevetünk más kutatások eredményeivel és ezek alapján általános jellegű – elsősorban a gyermekek számára az aktív közlekedés biztonságát elősegítő – javaslatokat fogalmazunk meg.

Hivatkozások

Barna Zsolt – Bereczky Ákos (2023): „Legjobb út az iskolába” – iskolai mobilitási szokások vizsgálata, XXVII. Nemzetközi Építéstudományi Konferencia, 2023. június 8–11., Csíksomlyó, 1–5. https://ojs.emt.ro/EPKO/article/view/1298/1256 (2023. november 5.)

Carver, Alison – Timperio, Anna – Crawford, David (2013): Parental chauffeurs: what drives their transport choice? Journal of Transport Geography 26, 72–77. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.08.017

Evenson, Kelly R et al. (2006): Girls' perception of physical environmental factors and transportation: reliability and association with physical activity and active transport to school, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 3:28, 16 o. https://doi.org/10.1186/1479-5868-3-28

Hume, Clare et al. (2009): Walking and cycling to school: predictors of increases among children and adolescents American Journal of Preventive Medicine, 36:3, 195–200. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2008.10.011

Johansson, Maria (2005). Childhood influences on adult travel mode choice, in: Underwood, G. (szerk.): Traffic and Transport Psychology, Elsevier, 573–584. o. https://doi.org /10.1016/B978-008044379-9/50201-6

Karsten, L. – Kuiper, E. – Reubsaet, H. (2001): Van de straat? De relatie jeugd en openbare ruimte verkend, Van Gorcum, Assen, 158 o.

Landis, B. W. et al. (2001): Modeling the Roadside Walking Environment: Pedestrian Level of Service, Transportation Research Record 1773:1, 82–88. https://doi.org/10.3141/1773-10

Lévai Zsolt (2019): Közlekedésbiztonság, Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 210 o

Maráczi Rodrigó Dávid – Bihariné Németh Zsuzsanna (2023): A biztonságos közlekedésre nevelés fontossága és lehetőségei a 6–14 éves korosztály esetén, I. Közlekedésbiztonsági Konferencia, 2023. szeptember 21–22., Győr, 2–12.

Medián (2022): Így bringázik Magyarország 2022 – Országos reprezentatív kutatás. https://kerekparosklub.hu/kerekparoskutatas-2022 (2023. november 10.)

Ötvös Viktória (2023): A hazai közlekedésre felkészítés gyakorlati megvalósulása, Közlekedéstudományi Szemle 73:4, 55–66. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2023.4.5

Ötvös Viktória – Krizsik Nóra (2023): Közlekedésre felkészítés a közoktatásban, I. Közlekedésbiztonsági Konferencia, 2023. szeptember 21–22., Győr, 166–174.

Pooley, Colin G. – Turnbull, Jean – Adams, Mags (2005): The journey to school in Britain since the 1940s: continuity and change, Area 37:1, 43–53, https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2005.00605.x

Rab Judit – Bereczky Ákos: Iskolai Mobilitás, VI. Magyar Közlekedési Konferencia – 47. Útügyi Napok, 2023. október 18., Eger, https://ktenet.hu/wp-content/uploads/2023/01/013_Rab-Judit-es-Bereczky-Akos.pptx.pdf (2023. november5.)

Timperio, Anna et al. (2006): Personal, family, social, and environmental correlates of active commuting to school, American Journal of Preventive Medicine 30:1, 45–51. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2005.08.047

Wangzom, Dorji – White, Marcus – Paay, Jeni (2023): Perceived Safety Influencing Active Travel to School—A Built Environment Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20:2, 1026. https://doi.org/10.3390/ijerph20021026

Zwerts, Enid et al. (2010): How children view their Travel behaviour: a case study from Flanders (Belgium), Journal of Transport Geography 18:6, 702–710. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2009.10.002

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-29

Folyóirat szám

Rovat

Tudományos közlemények