Harántirányú közösségi közlekedési útvonalak utasszámának meghatározása

Szerzők

Kulcsszavak:

térstatisztika, távolság-hanyatlás arány, térökonometria, közforgalmú közlekedés, harántirányú kapcsolatok

Absztrakt

Hazánk közlekedési rendszere történelmi adottságok miatt sugaras-körutas szerkezetű, ami azt jelenti, hogy a közlekedési rendszer központjából – Budapestről – sugárirányban húzódnak a fő közlekedési útvonalak, amelyeket harántirányban egyéb kapcsolatok egészítenek ki. Megfigyelhető továbbá, hogy az agglomerációs települések lakosságszámának növekedésével a hagyományos településszerkezet a budapesti agglomerációban fokozatosan átalakul, amelynek következtében a térségben a közlekedés iránti igény rendszere átalakul, az itt húzódó harántirányú útvonalak szerepe felértékelődik. Kutatásomban arra keresem a választ, hogy hogyan lehet térszerkezeti adatok segítségével meghatározni ezen harántirányú vonalak utasvonzó képességét. Ehhez példaként Budapest közlekedési rendszerét vettem, ugyanis ebben az esetben hosszú időre visszamenő utasszámadatok érhetők el. Véleményem szerint az itt megfigyelt sajátosságok alkalmasak lehetnek arra, hogy a modellt – bizonyos megkötések mellett – kiterjesszem a közeli városkörnyékre is.

Hivatkozások

Adhikari, Binay – Hong, Andy – Frank, Lawrence D. (2020): Residential relocation, preferences, life events, and travel behavior: A pre-post study, Research in Transportation, Business & Management 36, 100483. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2020.100483

Anselin, Luc (1988): Spatial Econometrics: Methods and Models, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 284 o.

Anselin, Luc et al. (1996): Simple diagnostic tests for spatial dependence, Regional Science and Urban Economics 26:1, 77–104. https://doi.org/10.1016/0166-0462(95)02111-6

Bivand, Roger – Hauke, Jan – Kossowski, Tomasz (2013a): Computing the Jacobian in Gaussian spatial autoregressive models: An illustrated comparison of available methods, Geographical Analysis 45:2, 150–179.

https://doi.org/10.1111/gean.12008

Bivand, Roger S. – Lewin-Koh, Nicholas (2017): maptools: Tools for Reading and Handling Spatial Objects.

https://CRAN.R-project.org/package=maptools (2020. augusztus 10.)

Bivand, Roger S. – Pebesma, Edzer J. – Gómez-Rubio, Virgilio (2013b): Applied Spatial Data Analysis with R, 2nd Edition, Springer, New York, NY, 405 o.

Bivand, Roger S. – Piras, Gianfranco (2015): Comparing Implementations of Estimation Methods for Spatial Econometrics, Journal of Statistical Software 63:18, 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v063.i18

Bivand, Roger S. – Wong, David W. S. (2018): Comparing implementations of global and local indicators of spatial association, TEST 27, 716–748. https://doi.org/10.1007/s11749-018-0599-x

Bolla Marianna – Krámli András (2005): Statisztikai következtetések elmélete, Typotex Kiadó, Budapest, 407 o.

Cameron, A. Colin – Trivedi, Pravin K. (2005): Microeconometrics: Methods and Applications, Cambridge University Press, New York, NY, 1056 o. https://doi.org/10.1017/CBO9780511811241

Capuzzo, I. Paolo (1998): The defeat of planning: the transport system and urban pattern in Vienna (1865-1914), Planning

Perspectives 13:1, 23–51. https://doi.org/10.1080/026654398364554

Cavallaro, Federico – Dianin, Alberto (2020a): Efficiency of public transport for cross-border commuting: An accessibility-based analysis in Central Europe, Journal of Transport Geography 89, 102876. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102876

Cavallaro, Federico – Dianin, Alberto (2020b): An innovative model to estimate the accessibility of a destination by public transport, Transportation Research Part D: Transport and Environment 80, 102256. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102256

de Palma, André et al. (szerk.) (2011): A Handbook of Transport Economics, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK, 928 o.

https://doi.org/10.4337/9780857930873

Getis, Arthur (1991): Spatial interaction and spatial autocorrelation: A cross-product approach, Environment and Planning A: Economy and Space 23:9, 1269–1277. https://doi.org/10.1068/a231269

Gumz, Felix – Török Ádám (2015): Investigation of Cordon Pricing in Budakeszi, Periodica Polytechnica Transportation Engineering 43:2, 92–97. https://doi.org/10.3311/PPtr.7579

Haggett, Peter (2001): Geography: a global synthesis, 4th Edition, Pearson Education, Essex, UK, 833 o.

Hardi Tamás (2012): Cross-Border Suburbanisation: The Case of Bratislava, in: Csapó Tamás – Balogh András (szerk.): Development of the Settlement Network in the Central European Countries, Springer, Berlin, Heidelberg, 193–206. o. https://doi.org/10.1007/978-3-642-20314-5_14

Hernandez, Diego (2018): Uneven mobilities, uneven opportunities: Social distribution of public transport accessibility to jobs and education in Montevideo, Journal of Transport Geography 67, 119–125. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2017.08.017

Jomehpour Chahar Aman, Javad – Smith-Colin, Janille (2020): Transit Deserts: Equity analysis of public transit accessibility, Journal of Transport Geography 89, 102869. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102869

Lionjanga, Nahungu – Venter, Christo (2018): Does public transport accessibility enhance subjective well-being? A study of the City of Johannesburg, Research in Transportation Economics 69, 523–535. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2018.07.011

Maddala, Gangadharrao S. (2001): Introduction to Econometrics, 3rd Edition, John Wiley&Sons Ltd., Chichester, UK, 664 o.

Molecki, Adam – Gąska, Damian (2012): Calculations of tramway track capacity in the wide area networks, Transport 27:4, 428–433. https://doi.org/10.3846/16484142.2012.754378

Moran, Patrick A. P. (1948): Some Theorems on Time Series: II The Significance of the Serial Correlation Coefficient, Biometrika 35:3/4, 255–260. https://doi.org/10.2307/2332344

Pebesma, Edzer J. – Bivand, Roger S. (2005): Classes and methods for spatial data in R, R News 5:2, 9–13.

https://cran.r-project.org/doc/Rnews/Rnews_2005-2.pdf (2020. augusztus 10.)

Preston, John (2015): Public transport demand, in: Nash, Chris (szerk.): Handbook of Research Methods and Applications in Transport Economics and Policy, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK, 192–211. o. https://doi.org/10.4337/9780857937933.00018

R Core Team (2017): A language and environment for statistical computing, R Foundation for Statistical Computing, Wien, AT (elektronikus kiadvány). https://www.r-project.org/ (2020. november 8.)

Ranceva, Justina – Ušpalytė-Vitkūnienė, Rasa – Vaišis, Vaidotas (2022): Indicators Affecting the Operation of Public Transport in Regions and Their Interfaces, Promet – Traffic&Transportation 34:6, 849–861. https://doi.org/10.7307/ptt.v34i6.4144

Sarmiento-Barbieri, Ignacio (2016): An Introduction to Spatial Econometrics in R, University of Illinois, Champaign–Urbana, IL (elektronikus kiadvány). http://www.econ.uiuc.edu/~lab/workshop/Spatial_in_R.html (2024. augusztus 29.)

Szabó Zsombor – Sipos Tibor (2021): Közösségi közlekedési módok súlyszámának meghatározása városi környezetben – egy lehetséges módszertan, Közlekedéstudományi Szemle 71:6, 4–16. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.6.1

Szabó Zsombor – Török Árpád (2019): Spatial Econometrics – Usage in Transportation Sciences: A Review Article, Periodica Polytechnica Transportation Engineering 48:2, 143–149. https://doi.org/10.3311/PPtr.12047

Tobler, Waldo R. (1970): A Computer Movie Simulating Urban Growth in the Detroit Region, Economic Geography 46:2 (Supplement), 234–240. https://doi.org/10.2307/143141

Varga Attila (2002): Térökonometria, Statisztikai Szemle 80:4, 354–370. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2002/2002_04/2002_04_354.pdf (2024. augusztus 29.)

Vásárhelyi Boldizsár – Szabó Dezső (szerk.) (1965): Városi közlekedési kézikönyv, Műszaki Kiadó, Budapest, 799 o.

Zhukov, Yuri M. (2010): Applied spatial statistics in R. https://zhukovyuri.github.io/files/applied-spatial-stats.pdf (2023. december 18.)

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-29

Folyóirat szám

Rovat

Tudományos közlemények