Magyarország vármegyeszékhelyeinek közúti elérhetősége és területi potenciál vizsgálata

Szerzők

Kulcsszavak:

közlekedés, szállítás, elérhetőség, vármegyeszékhely, területi összefüggés

Absztrakt

A közúti közlekedés olyan alágazat, amely a szállítás révén szinte minden gazdasági folyamattal kapcsolatba hozható, és közvetlenül befolyásolja egy régió és ország gazdaságát, illetve társadalmi folyamatait. A vármegye székhelyek elérhetősége kiemelten fontos az áruk disztribúciója, a munkaerő mobilitása és a szolgáltatásokhoz való hozzáférés szempontjából. Az ehhez szükséges vizsgálatok a Google útvonaltervező 2022-es adatai és Hansen-féle gravitációs modell felhasználásával készültek. A vizsgálat rámutat azokra a vármegyeszékhelyekre, amelyek fejlesztésre szorulnak, valamint elősegíti a főváros-vármegye székhelyek közötti viszony feltérképezését.

Hivatkozások

Abonyiné Palotás Jolán (2007): Infrastruktúra. Dialóg Campus Kiadó, Budapest–Pécs, 174 o.

Banister, David – Berechman, Yossi (2001): Transport investment and the promotion of economic growth, Journal of Transport Geography, 9:3, 209–218.

https://doi.org/10.1016/S0966-6923(01)00013-8

Cabrera-Barona, Pablo – Blaschke, Thomas – Gaona, Gabriel (2018): Deprivation, Healthcare Accessibility and Satisfaction: Geographical Context and Scale Implications, Applied Spatial Analysis and Policy, Volume 11, 313–332. https://doi.org/10.1007/s12061-017-9221-y

Cascetta, Ennio – Cartenì, Armando – Montanino, Marcello (2013): A New Measure of Accessibility based on Perceived Opportunities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 87, 117-132.

https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.598

Egri Zoltán – Kőszegi Irén (2020): A közúti elérhetőség szerepe a kelet-magyarországi gazdasági teljesítményben és gazdaságfejlesztésben, Területi Statisztika, 60(6), 653–687.

https://doi.org/10.15196/TS600603

Erdősi Ferenc (2000a): A kommunikáció szerepe a terület- és településfejlődésben, VÁTI, Budapest, 356 o.

Erdősi Ferenc (2000b): Európa közlekedése és a regionális fejlődés, Dialóg Campus Kiadó, Budapest–Pécs, 547 o.

Wang, Fahui (2013): Job Proximity and Accessibility for Workers of Various Wage Groups, Urban Geography, 24(3), 253-271.

https://doi.org/10.2747/0272-3638.24.3.253

Farkas Richárd – Czigány Gábor (2017): Az autópályák indirekt hatása a kiskereskedelmi benzinárakra, Statisztikai Szemle, 95: 3, 278–296.

https://doi.org/10.20311/stat2017.03.hu0278

Gaal Gyula – Szalmáné Csete Mária – Török Ádám (2016): Közlekedés és térségfejlesztés. Autópálya mindenek felett? Magyar Tudomány 177:8, 991 – 996.

Gulyás András (2013): Települések közötti kistérségi közlekedési kapcsolatok javítását célzó programok többkritériumos értékelése az útállapotok és a bizonytalanság figyelembevételével, Útügyi lapok 1:2 54–74.

Hansen, Walter G. (1959): How accessibility shapes land use, Journal of the American Institute of Planners, 25(2), 73–76. https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Horváth Hermina – Kátai-Urbán Lajos (2016): A vasúti áruszállítás környezetbiztonsági aspektusainak értékelése II. rész, Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság folyóirata, 26:e-lapszám, 59–69. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2016.26.E.59

Huovari, Janne – Kangasharju, Aki – Alanen, Aku (2001): Constructing an Index Regional Competitiveness, Pellervo Economic Research Institute Working Papers, No 44, Helsinki, 23 o.

Jancsó Tamás – Szalkai Gábor (2017): A magyarországi felsőoktatási vonzáskörzetek jellemzői, az intézmények elérhetősége és a középiskolák szerepe a jelentkezésekben, Földrajzi Közlemények, 141:4, 370-385..

Kovács Áron (2014): Dél-Dunántúl megyeszékhelyeinek közúti elérhetősége, Közlekedéstudományi Szemle 64 (4), 43-.

Kovács Áron (2018): A magyar és balkáni fővárosok közúti elérhetőségének területi összefüggései, Közlekedéstudományi Szemle, 68 (5),34-44.

https://doi.org/10.24228/KTSZ.2018.5.3

Levine, Jonathan et al. (2012): Does Accessibility Require Density or Speed? A Comparison of Fast Versus Close in Getting Where You Want to Go in U.S. Metropolitan Regions, Journal of the American Planning Association, 78(2), pp. 157-172.

https://doi.org/10.1080/01944363.2012.677119

Levinson, David M. (1998): Accessibility and the journey to work, Journal of Transport Geography, Volume 6, Issue 1, 11–21.

https://doi.org/10.1016/S0966-6923(97)00036-7

Nagy Dávid – Spiegler Patrícia (2022): A Duna-menti országok biztonsági helyzetének alakulása és ennek hatása a dunai szállodahajózásra, Turisztikai és vidékfejlesztési tanulmányok, 7(4), 63–73.

https://doi.org/10.15170/TVT.2022.07.04.05

Nemes Nagy József (2009): Terek, helyek, régiók – A regionális tudomány alapjai, Akadémiai Kiadó, Budapest, 350 o.

https://doi.org/10.1556/9789630598644

Porter, Michael E. (1994): The Role of Location in Competition, Journal of the Economics of Business, 1(1), 35–40.

https://doi.org/10.1080/758540496

Ruppert László (2000): Az átalakuló kelet-közép-európai közlekedés és a magyar közlekedés várható fejlődése, in: Glatz Ferenc (szerk.): Magyarország az ezredfordulón – Közlekedési rendszerek és infrastruktúrák, Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 33 – 54. o.

Thünen, Johann Heinrich von (1826): Der Isolierte Staat in Beziehung auf Landwirtschaft und Nationalökonomie, Perthes, Hamburg. English translatio: Wartenberg, Carla M. (1966): The Isolated State, Pergamon Press, Oxford, 364 o.

Tiner Tibor (2008): Egy gazdasági kulcságazat, az infrastruktúra területi fejlesztésének fő sajátosságai, in: Területfejlesztés, településfejlesztés, Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Komárno, 141–171. o.

Tóth Géza (2013): Az elérhetőség és alkalmazása a regionális vizsgálatokban. Műhelytanulmányok 1., KSH, Budapest, 146 o.

Tóth Géza – Kincses Áron (2007): Közúti elérhetőségi vizsgálatok Európában, Statisztikai Szemle, 85:5, 431-463.

https://doi.org/10.17649/TET.21.3.1123

Tóth Lajos (2004): Fenntartható fejlődés – fenntartható mobilitás, Közlekedéstudományi Szemle, 54:12, 442–448.

Türk Umut (2019): Socio-Economic Determinants of Student Mobility and Inequality of Access to Higher Education in Italy, Working Paper Series Department of Economics, University of Verona (elektronikus kiadvány). http://dse.univr.it/home/workingpapers/wp2017n8.pdf (2024. július 12.)

https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18803.73763

Vörös Attila – Polányiné Csányi Ágnes (2001): Az M8 autópálya várható terület- és gazdaságfejlesztő hatásai, Közlekedéstudományi Szemle, 51:12, 449-464.

Wallerstein, Immanuel (1983): A modern világgazdasági rendszer kialakulása, Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 782 o.

Weber, Alfred (1909): Ueber den Standort der Industrien, J. C. B. Mohr, Tübingen. English translation: Friedrich, Carl Joachim (1929): Alfred Weber’s theory of the location of industries, Chicago University Press, Chicago, 301 o.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-11-29

Folyóirat szám

Rovat

Műhelytanulmányok