A férfiak és nők eltérő közlekedési szokásai Budapesten és annak relevanciája a Budapesti Mobilitási Tervben
DOI:
https://doi.org/10.55348/KM.25Kulcsszavak:
mobilitástervezés, SUMP, probit model, nők és férfiak utazásaAbsztrakt
Ebben a cikkben a nemek közötti mobilitási minták különbségeit vizsgálom Budapest esetében. Az elemzésben feltérképezem a férfiak és nők különböző utazási szokásait, utazásaik hosszát és az utazás okait. Végül kitérek a kutatás relevanciájára a fenntartható városi mobilitás tervezési (SUMP) folyamatában. Először leíró statisztikákon keresztül vizsgálom a különbségeket, mind az utazások száma, mind a megtett távolság alapján. Ezután, probit regressziós analízis segítségével megvizsgálom, milyen változóktól függ a személygépjárművel történő utak választása. Az elemzés eredménye alapján következtetéseket fogalmazok meg a nők és a férfiak eltérő közlekedési módválasztási szokásairól, amelyek tanulságait a budapesti SUMP felülvizsgálata során beépítjük a Budapesti Mobilitási Tervbe.
Hivatkozások
Aldred, Rachel et al. (2017) Cycling provision separated from motor traffic: a systematic review exploring whether stated preferences vary by gender and age, Transport Reviews 37(1), 29-55. https://doi.org/10.1080/01441647.2016.1200156
Budapesti Közlekedési Központ (2019) Budapesti Mobilitási Terv: 1. Célrendszer és intézkedések. https://bkk.hu/downloads/5929/ (utolsó hozzáférés: 2023.01.23)
Goel, R. et al. (2022) Gender differences in active travel in major cities across the world. Transportation, 1-17. https://doi.org/10.1007/s11116-021-10259-4
ITF hozzáférhetőségi mátrix: https://www.itf-oecd.org/urban-access-framework (utolsó hozzáférés: 2022.06.13)
Magyar Kerékpáros Klub kutatása (2020): https://kerekparosklub.hu/hirek/cikk/ugyanannyi-kormanyparti-es-ellenzeki-kerekparozik-sokan-bicikliznek-a-jarvany-miatt--orszagos-kutatas-2020 (utolsó hozzáférés: 2022.06.13)
Ng, Wei-Shiuen – Acker, Ashley (2018): Understanding urban travel behaviour by gender for efficient and equitable transport policies, International Transport Forum Discussion Paper, No. 2018-01, Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), International Transport Forum, Paris https://doi.org/10.1787/eaf64f94-en
Nóra Radó (2022) A nők nehezebben férnek hozzá a nagyvárosokhoz, mint a férfiak. https://qubit.hu/2022/02/22/a-nok-nehezebben-fernek-hozza-a-nagyvarosokhoz-mint-a-ferfiak (utolsó hozzáférés: 2023.01.03.)
Wang, C. H. – Akar, G. – Guldmann, J. M. (2015). Do your neighbors affect your bicycling choice? A spatial probit model for bicycling to The Ohio State University. Journal of transport geography, 42, 122-130. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.12.003
Wang, X. et al. (2020). Built environment, life events and commuting mode shift: Focus on gender differences. Transportation research part D: transport and environment, 88, 102598. https://doi.org/10.1016/j.trd.2020.102598
##submission.downloads##
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Kimmer Diána
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.